Informatieve teksten

De Erasmus Universiteit Rotterdam doet onderzoek naar begrijpend lezen met informatieve teksten. Er wordt allereerst gekeken in hoeverre het begrijpen van informatieve teksten en uitlegvideo’s vergelijkbaar is (zie studie 1). Vervolgens willen we ook kijken of we video’s kunnen inzetten om begrijpende leesvaardigheden te oefenen (zie studie 2). 

Studie 1 - Hardop nadenken (afgerond)

In deze eerste studie is gekeken naar de relatie tussen het begrijpen van informatieve teksten en informatieve video’s. Het doel was om te onderzoeken in hoeverre dit vergelijkbare vaardigheden zijn. Wat voor strategieën gebruiken kinderen om teksten en video’s te begrijpen? En is het niveau van begrip vergelijkbaar? 

Methode: Er hebben 89 leerlingen uit groep 6 van drie verschillende basisscholen meegedaan. De kinderen hebben allemaal twee teksten gelezen en twee video’s gekeken. De teksten zijn geselecteerd uit het archief van Nieuwsbegrip. Op basis van deze teksten hebben wij uitlegvideo’s opgenomen, zie rechts een voorbeeld. De kinderen kregen de opdracht om tijdens het lezen en kijken hardop na te denken: “vertel zoveel mogelijk wat je denkt”. Dit noemen we een hardop-nadenkprocotol en is bedoeld om hun begripsprocessen te meten tijdens het lezen en tijdens het kijken. Na afloop werden er begripsvragen gesteld en een paar vragen over hun motivatie. 

Wil je meer weten over de resultaten van deze studie? Neem contact met ons op voor het onderzoeksverslag!

 

Voorbeeldvideo gepresenteerd door Max Pickkers

Studie 2 - Training verbanden herkennen met video's

In de tweede studie wordt gekeken of we begrijpend lezen kunnen oefenen met behulp van video’s. De resultaten van onze eerste studie laten zien dat kinderen vergelijkbare strategieën gebruiken om teksten en video te begrijpen. Onze volgende vraag is of we begrijpend lezen dan ook kunnen trainen met video’s. Als we kinderen laten oefenen met het begrijpen van video’s, heeft dat dan ook een positief effect op hun begrijpend lezen?

Methode: Leerlingen uit groep 6 zullen een training volgen van acht lessen over een periode van vier weken. Ze volgen de training in een groepje van zes kinderen. Ze worden hiervoor even uit de klas gehaald. Tijdens onze training leren ze over herkennen van impliciete verbanden in teksten of video’s. Ook oefenen ze met het beantwoorden van zogenaamde ‘detectivevragen’. Er worden twee versies van de training aanboden: een tekst-versie en een video-versie. Kinderen worden willekeurig ingedeeld in één van de twee trainingsgroepen, of in een controlegroep. 

Resultaten: In mei 2022 hebben wij een pilotstudie uitgevoerd. We hebben een verkorte versie van de training uitgeprobeerd op twee basisscholen. Op dit moment zijn wij bezig met het verwerken van de resultaten en het verbeteren van de lessen. 

In oktober 2022 willen wij de volledige training gaan uitvoeren met leerlingen uit groep 6. Wij zijn op zoek naar basisscholen die willen meedoen aan dit onderzoek! Leuk het je leuk om hieraan mee te werken? Of wil je eerst wat meer informatie? Neem dan vooral contact met ons op!

 

Aanmelden?

We zijn op zoek naar basisscholen die kunnen meedoen aan ons onderzoek. Wil je meer informatie? Neem dan vooral contact met ons op.