Waarom begrijpend lezen met video's?
Veel Nederlandse kinderen hebben moeite met het begrijpen van geschreven teksten (Inspectie van het Onderwijs, 2020). Om deze reden is begrijpend lezen op veel basisscholen een punt van aandacht. Een andere veelgehoorde zorg van leerkrachten is dat het begrijpend leesonderwijs niet motiverend is. Ook dit is terug te zien in peilingen van leesmotivatie, waarin Nederland het slecht doet ten opzichte van andere landen (Mullis et al., 2017). Tegelijkertijd zien we dat kinderen tegenwoordig meer tijd besteden aan sociale media en het kijken van onlinevideo’s, bijvoorbeeld op YouTube (Wennekers et al., 2018). Deze toename in ‘schermtijd’ kan ten koste gaan van de tijd die kinderen spenderen aan lezen. Aan de andere kant kunnen video’s ook een interessante mogelijkheid bieden om kinderen te laten oefenen met hun begripsvaardigheden én hun motivatie te verhogen.
Het doel van dit onderzoeksproject naar begrijpend lezen en kijken is om:
- Inzicht krijgen in de relatie tussen begrijpend lezen en het begrijpen van video’s
- Te onderzoeken of we begrijpend lezen kunnen oefenen met behulp van video’s
In het eerste deelproject is gericht op verhalende teksten en wordt uitgevoerd door Dianne Venneker van de Universiteit Leiden. Het tweede deelproject focust op informatieve teksten van de methode Nieuwsbegrip en wordt uitgevoerd door Brechtje van Zeijts van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Referenties
Inspectie van het Onderwijs (2020). Peil.Taal en rekenen. Einde basisonderwijs 2018-2019. https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/themarapporten/2020/04/22/peil.taal-en-rekenen-2018-2019
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2017). PIRLS 2016 international results in reading. Geraadpleegd van http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/pirls/summary/
Wennekers, A., Huysmans, F., & de Haan, J. (2018). Lees:Tijd [Reading:Time]. The Netherlands Institute for Social Research. Geraadpleegd van https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2018/01/18/lees-tijd